Wymiana polsko-angielskiej kadry kuratorskiej

W dniach od 23 maja do 4 czerwca 2006 roku gościła w Polsce grupa angielskich kuratorów korzystająca z wymiany kadry kuratorskiej. Kuratorzy angielscy: David Hurst, Rachel Jackson i Robert Cotterill przebywali odpowiednio w Poznaniu, Kościanie i Lęborku. Pobyt gości rozpoczęła konferencja międzynarodowa w Mielnie, w dniach 24-26 maja 2006 roku, w której oprócz delegacji z Anglii obecna była delegacja z USA i Kanady. W trakcie konferencji nasi goście zapoznali się z polskim systemem probacji oraz podzielili się z nami swoimi doświadczeniami w wykonywaniu kar wolnościowych.

Po konferencji Rachel i David spędzili z nami weekend nad morzem. Zwiedzili Mielno, latarnię morską w Gąskach oraz Kołobrzeg, gdzie mieli okazję podziwiać morze podczas wycieczki promem. W poniedziałek nasi goście obejrzeli i zapoznali się ze specyfiką pracy w Zakładzie Poprawczym w Trzemesznie. Zakład poprawczy zrobił na nich niesamowite wrażenie, byli pozytywnie zaskoczeni jakością oddziaływań na młodocianych przestępców. Nie spodziewali się, iż karę pozbawienia wolności można odbywać w tak znakomitych warunkach. Tego samego dnia wraz z kuratorami z Sądu w Gnieźnie zwiedzaliśmy sąd, zapoznaliśmy się z jego strukturą i funkcjonowaniem. W Gnieźnie nie można było ominąć tak ważnego w naszej historii miejsca jakim jest Katedra Gnieźnieńska. A następnie udaliśmy się również do Muzeum Pierwszych Piastów w Dziekanowicach.

Kolejnego dnia spotkaliśmy się z Panią Ireną Szostak w Sądzie Okręgowym w Poznaniu. Podczas tej wizyty Rachel i David mieli kolejną szansę na zapoznanie się z polskim systemem probacyjnym, charakterem pracy kuratora zawodowego i społecznego. Obejrzeli akta wykonawcze. Następnie zwiedzili Sąd Okręgowy w Poznaniu, a resztę dnia spędzili z nami w naszych sądach w gronie kuratorów zawodowych. W środę nasi goście mieli okazję zobaczyć Szkołę “Barki” w Poznaniu. Przestawiono nam charakter pracy Fundacji, w jaki sposób funkcjonuje i jak przebiega współpraca Barki z innymi instytucjami m.in. z sądem i kuratorami. Ponadto zaprezentowano nam ofertę świadczonej pomocy oraz na jakiego typu problemy społeczne owa pomoc jest nastawiona.

Następnie udaliśmy się do Aresztu Śledczego w Środzie Wielkopolskiej. Zwiedziliśmy areszt, Rachel i David zostali zapoznani z charakterem pracy służby więziennej oraz z warunkami, w jakich skazani odbywają karę pozbawienia wolności. A że nie samą pracą człowiek żyje popołudniu udaliśmy się do Kórnika, gdzie zwiedzaliśmy zamek i ogrody. Kolejnego dnia z samego rana nasi goście zapoznali się ze specyfika pracy kuratora sądowego, tym razem w terenie. Zwiedziliśmy instytucje, z jakimi współpracuje kurator zawodowy. Nasi goście mieli doskonałą okazję aktywnie uczestniczyć w rozmowach przeprowadzanych przez kuratora zawodowego z osobami skazanymi. Na dozorowanych spotkanie z angielskimi kuratorami wywarło ogromne wrażenie.

Czwartkowe popołudnie spędziliśmy w Poznaniu. Nasi goście zwiedzili Muzeum Instrumentów Muzycznych, następnie udaliśmy się na wizualny pokaz historii powstawania Poznania, a potem zwiedziliśmy Poznański Kościół Farny oraz Katedrę na Ostrowie Tumskim. W wycieczce towarzyszył nam prof. Ryszard Płóciennik wraz z żoną Henryką Płóciennik. Pan profesor był naszym doskonałym przewodnikiem, pokazał naszym gościom najciekawsze zabytki Poznania. W piątek 2 czerwca, udaliśmy się na III Konferencję metodyczną na temat “Przeciwdziałania przemocy w rodzinie” do Czarnkowa organizowaną przez kuratorów rodzinnych. Kuratorzy angielscy zaprezentowali nam rozwiązania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie na terenie Wielkiej Brytanii.

Sobota była dniem gdzie nasi goście mogli zrobić zakupy w najciekawszych centrach handlowych w Poznaniu. Wieczorem natomiast wraz z Panią Ireną Szostak zjedliśmy uroczystą pożegnalną kolację na Starym Rynku i zwiedziliśmy Stary Rynek nocą. Rachel i David byli zafascynowani Polską. Przylatując nie bardzo wiedzieli, czego mogą się spodziewać, co zobaczą, jak zostaną przyjęci. Jak się okazało, wbrew ich oczekiwaniom, Polska to piękny, dobrze rozwinięty kraj, a Polacy to niesłychanie gościnni, przyjaźni i radośni ludzie. Na koniec należy podkreślić istotę wymiany polsko – angielskiej kadry kuratorskiej, jest ona bogatym doświadczeniem i to zarówno towarzyskim jak i zawodowym. Na jej podstawie dokonać można porównania obu systemów probacyjnych. Dobrze dokonana analiza może stanowić źródło do powstawania nowych poglądów, czy chociażby pomysłów na wprowadzanie zmian w dotychczasowym zakresie oddziaływań resocjalizacyjnych.